dinsdag 2 maart 2010

Taalontwikkeling, gehoor - inscherpen en onderscheidend leren luisteren, klankoefeningen, motorische vaardigheden, ruimtelijke oriëntatie

AEIOU

Wat een wonderschone dag A



















Met elke trede verder weg E






















Wil ik in het licht (2x) I























Onder de mooie morgenzon O













Zoek ik nu de brug…terug! U











Daar boven straalt het licht, het licht. OAI

Euritmie en klanken
Ontspanningsoefeningen: armen, benen, schouders, nek

Sirene laten klinken op A E IO U

Brrrr wijsvingers op wangen; met hoofd op en neer, hoog als omlaag, laag als omhoog;
Ha ha ha ha
Mmmmwaaaa
fff fff fff
Ssssssssssssssssssss


Hertje
Hertje, sta jij slank? H T L
Met je hoefjes op de grond? H
Hertje, ren je rank ? H R
Verder licht in het rond? L I R

Is je groot gewei G
Van de takken T
Komen zakken? Z
Hertje, zeg het mij!

Ritmen
Klappen & stampen

1:1
Langzaam; eerst met ritmestokjes tikken dan met handen klappen en dan met voeten stampen
De ossen stappen door het stof
Geduldig gedienstig gedweë.

Snel; dezelfde als vorige.
De miertjes trippelen overal rond
Wat zijn ze toch druk bezig

Hexameter
Kom wij gaan nu  weer naar huis // want daar wacht ons een lekkere snoepje

Wees nu toch even wat snel // want de tijd rent voorbij onze neuzen

· Pittenzakjes
Oefeningen op pagina 34 & 35 Stap voor stap, Mary Nash-Wortham

Regenboogoefening













12 3 4 5 Van rechts naar links en terug naar rechts. 8x

Over de schouder















Houdt zakje vast achter de linker schouder en vang achter de rug op in rechterhand (op heuphoogte met palm naar boven houden) Laat het zakje vallen. Breng de handen naar voren en nu de rechterhand over de schouder en dan in de linkerhand laten vallen. Tellen 1 2 3 4 . 8x

Uiteraard met veel hulp en begeleiding voor de kinderen met een (meervoudige) ontwikkelingsachterstand. Juf staat achter het kind en zorgt dat de handen in de juiste positie is om goed los te laten en op te kunnen vangen. Soms is het loslaten op zich al een heel groot verworvenheid. Wat een overwinning wanneer het een keertje lukt zelfstandig het zakje op te vangen!


Bloem-staf oefening  link naar oefening
Zie Extra les p. 65
Kleurenspreuk R.S.

In de duisternis vind ik het wezen van God
In het rozenrood voel ik de bron van het leven
In het etherblauw rust het verlangen van de geest
In het levensgroen ademt de adem van al het levende
In het goudgeel licht de helderheid van het denken op

In het vuurrood wortelt de kracht van de wil
In het zonnewit openbaart zich de kern van mijn wezen.

R.S.

Schilderen
Eerste uur vrij laten schilderen, de daaropvolgende keren de letterbeelden. Zij zijn er reeds bekend mee, het is een herhalingsproces.

Spelen met de letterkaarteneen pak gelamineerde kaarten met de beelden die gebruikt zijn om de klanken weer te geven; herkenning van de beelden en bijhorende klanken; in het geval van de vocalen, de bijbehorende euritmische lichaamsbeweging weergeven. (klinkers en medeklinkers)
                                             - kaarten met de letters op een meer abstracte wijze weergegeven,  
                                               herkennen























Verhaal
Verder werken aan het verhaal van de Groen Slang en de Witte Lelie
Wij vervolgen het verhaal telkens, tussendoor bouwt ieder kind een eigen "boek" met picto's, op. De picto's worden op een blad geplakt en in een map gedaan.
Pictolezen - werken met het computerprogramma "Kijken en kiezen".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen